<< Klikněte pro zobrazení obsahu >> [Úvodní stránka] Operativní část > Opatření při suchu a stavu nedostatku vody > Stav nedostatku vody |
Krajský úřad ve spolupráci se správci povodí vyhodnotí, zda na celém území kraje nebo jeho části hrozí nedostatek vody, a navrhne hejtmanovi kraje svolání krajské komise pro sucho. Hejtman kraje svolá krajskou komisi pro sucho, která vyhodnotí, zda je třeba vyhlásit stav nedostatku vody. Stav nedostatku vody vyhlašuje a odvolává krajská komise pro sucho (ustanovení § 25 odst. 2 a 3 správního řádu se použijí obdobně). Dnem vyvěšení na úřední desce krajského úřadu se stav nedostatku vody považuje za vyhlášený nebo odvolaný.
V případě, kdy je vyhlášen stav nedostatku vody, se § 6 odst. 4, § 59 odst. 5 a § 109 odst. 1 vodního zákona za účelem zvládání sucha nepoužijí.
Dnem vykonatelnosti nebo účinnosti opatření krajské komise pro sucho podle § 87k vodního zákona se v rozsahu v nich stanoveném pozastavuje vykonatelnost nebo účinnost rozhodnutí nebo opatření obecné povahy vydaných vodoprávním úřadem podle § 6 odst. 4, § 59 odst. 5 a § 109 odst. 1 vodního zákona při zvládání sucha, a to až do doby odvolání stavu nedostatku vody.
Dnem vykonatelnosti nebo účinnosti opatření ústřední komise pro sucho podle § 87k vodního zákona se v rozsahu v nich stanoveném pozastavuje vykonatelnost nebo účinnost opatření vydaných při stavu nedostatku vody krajskou komisí pro sucho.
Ústřední komisi pro sucho svolá ministr zemědělství nebo ministr životního prostředí zejména v případě, požádá-li o to předseda krajské komise pro sucho, nebo je-li stav nedostatku vody vyhlášen na území více krajů.
Ústřední komise pro sucho řídí a koordinuje jednotlivá opatření krajské komise pro sucho podle § 87k, která svými dopady přesahují hranice krajů, a v případě potřeby vydává opatření podle § 87k vodního zákona.
Činnosti a opatření při stavu nedostatku vody:
•Probíhá vyhodnocení informací o průběhu a předpokládaném vývoji sucha, zhodnocení míry a budoucího vývoje nedostatku vody (zajišťuje KrÚ).
Zdroje dat:
Portál ČHMÚ - aktuální informace o suchu
Intersucho – aktuální stav sucha
HAMR - Systém pro hodnocení sucha a vodnosti s predikcí až na 8 týdnů
Místní směrodatné limity vybraných významných zdrojů
•Pokračuje komunikace krajského úřady s vodoprávními úřady, obcemi, významnými uživateli, PP, ČHMÚ a dalšími subjekty.
•Probíhá průběžná sumarizace obcí (oblastí) zasažených suchem a nedostatkem vody s vyhodnocením suchem zasažených zdrojů.
oInventarizace zasažených subjektů kritické infrastruktury dle seznamu z podkladů krizového plánu kraje (KrÚ).
oPříprava konkrétních priorit pro zajištění náhradního zásobování v postižené oblasti (KrÚ, HZS).
•Pokračuje informační kampaň (zajišťuje a organizuje KrÚ na pokyn komise pro sucho). Zveřejňování jednotlivých zpráv a koordinace komunikace s médii probíhá přes odbor sekretariátu hejtmana, oddělení tiskové.
•Jsou nařízeny mimořádné manipulace s vodou ve vodních dílech sloužících k vzdouvání a akumulaci povrchové vody nad rámec MŘ VD nebo VH soustav podle § 87k odst. 1 písm. d) vodního zákona (vydává komise pro sucho)
•Pokračuje kontrola dodržování platných povolení k nakládání s vodami podle § 110 odst. 2 vodního zákona (zajišťuje vodoprávní úřad ORP nebo KrÚ podle příslušnosti k vydání povolení k nakládání s vodami).
•Proběhne úprava, omezení až zákaz obecného nakládání s vodami podle § 87k odst. 1 písm. a) vodního zákona (vydává komise pro sucho).
•Je nařízeno omezení užívání pitné vody z vodovodu pro veřejnou potřebu podle§ 87k odst. 1 písm. c) vodního zákona (vydává komise pro sucho).
•Dojde k přerušení nebo omezení dodávek vody bez předchozího upozornění v případě stavu nedostatku vody podle§ 9 odst. 5 zákona o vodovodech a kanalizacích (může učinit provozovatel vodovodu, pokud mu komise pro sucho upraví, omezí nebo zakáže nakládání s vodami).
•Jsou vydány oficiální výzvy k využívání technologií omezujících spotřebu vody u uživatelů a odběratelů vody (vydává komise pro sucho).
•Je vydáno nařízení vlastníkovi technického zařízení, které slouží pro odběr ze záložního zdroje vody, jeho zprovoznění tak, aby bylo možné tento záložní zdroj vody využít podle § 87k odst. 1 písm. e) vodního zákona/ (vydává komise pro sucho).
•Úprava, omezení až zákaz povolených nakládání s vodami (zejména odběrů vody, případně změna limitů přípustného znečištění pro vypouštění odpadních vod) podle § 87k odst. 1 písm. b) vodního zákona (vydává komise pro sucho).
•Úprava minimálních zůstatkových průtoků a minimálních hladin podzemní vody podle § 87k odst. 1 písm. f) vodního zákona (vydává komise pro sucho).
•Zabezpečí se náhradní zásobování pitnou vodou podle § 9 odst. 8 zákona o vodovodech a kanalizacích (zabezpečí provozovatel vodovodu).
•Vlastníkovi potřebného vodohospodářského zařízení je nařízeno jeho zprovoznění a poskytnutí k řešení stavu nedostatku vody, pokud je to technicky možné podle § 87k odst. 1 písm. d) vodního zákona (vydává komise pro sucho).
•Je nařízeno mimořádné sledování množství a jakosti vod podle § 87k odst. 1 písm. h) vodního zákona (vydává komise pro sucho).
•Probíhá kontrola opatření vydaných komisí podle § 110 odst. 3 vodního zákona (zabezpečuje VÚ ORP, pokud jsou vydána opatřením obecné povahy, a KrÚ, pokud jsou vydána rozhodnutím).
•Probíhá verifikace karty MSL pro vodní zdroje uživatelů vody významných pro dané území případně příprava materiálu pro závěrečnou zprávu s návrhem úprav karty MSL.
•Probíhá zpracování MSL pro aktuálně suchem postižené vodní zdroje. Pro zdroje bez MSL, kde dochází k nástupu sucha a hrozí také nedostatek vody, jsou uživatelé vyzváni KrÚ k přípravě podkladů výpočtu: Jedná se zejména o tato data:
oVýběr vhodné veličiny nebo veličin, jejichž hodnoty jsou rozhodující pro fungování daného vodního zdroje a existuje zde kontinuální monitoring.
oStanovení úrovně této veličiny, která již popisuje stav, kdy není možné zajistit všechny požadavky na vodu včetně environmentálních požadavků (minimální zůstatkový průtok podle § 36 vodního zákona, minimální hladina podzemní vody podle § 37 vodního zákona).
oOdhad délky časového období, které bude potřeba pro aktivaci opatření vydávaných orgány pro sucho.
oOdvození úrovně vybrané veličiny, která s daným časovým předstihem předchází nepříznivému stavu vodního zdroje.
Komise pro sucho vydává opatření podle povahy věci, tedy v případě jmenovitě určené osoby, které lze uložit povinnosti či omezit její práva, vydává rozhodnutí.
Opatření obecné povahy komise pro sucho vydává v případě, kdy má opatření platit pro okruh osob, které nemohou být jmenovitě určeny.
Vydávání opatření, která se týkají zejména odběrů s platným povolením k nakládání s vodami a přerušení nebo omezení dodávek vody, musí odpovídat významu způsobu užití vody viz. úvod operativní části.
Při stanovení míry omezení povoleného nakládání s vodami komise zohlední i způsob hospodaření s vodou v rámci zasaženého podniku (např. využívání srážkových vod, recyklace vody, dostatečný retenční objem pro vyrovnávání špičkových potřeb vody).
Opatření k omezení dopadů sucha a nedostatku vody na vodárenství, průmysl a zemědělství jsou často v konfliktu s požadavky na jakost povrchové vody a s cíli ochrany přírody (např. při snížení odtoku z nádrží pod hodnotu minimálního zůstatkového průtoku mohou malé průtoky společně s vysokými teplotami vést ke zhoršení jakosti vody). K těmto negativním zpětným vazbám je třeba při vydávání opatření přihlížet a možné dopady konzultovat s příslušnými odbornými institucemi (např. AOPK, ČRS).
stránka c_oper_opa_ned.htm aktualizována: 09.09.2022, publikována: 13.01.2023