Stav sucha

<< Klikněte pro zobrazení obsahu >>

[Úvodní stránka]  Operativní část > Opatření při suchu a stavu nedostatku vody >

Stav sucha

Činnosti a opatření při suchu:

Probíhá vyhodnocení informací o nebezpečí vzniku sucha, kterou vydává předpovědní služba pro sucho ČHMÚ, a vyhodnocení výsledků monitoringu porovnání aktuálních stavů s MSL (zajišťuje KrÚ).

Zdroje dat:

Portál ČHMÚ - aktuální informace o suchu

Intersucho – aktuální stav sucha

HAMR - Systém pro hodnocení sucha a vodnosti s predikcí až na 8 týdnů

MSL vybraných významných zdrojů vod

 

Probíhá průběžná komunikace krajského úřady s VÚ, obcemi, významnými uživateli, PP, ČHMÚ a dalšími subjekty.

 

Probíhá intenzivní monitorování stavu postižených vodních zdrojů a předpovědi dalšího vývoje situace (ČHMÚ, PP, VU) – KrÚ ve spolupráci s VÚ ORP sumarizuje údaje za správní území kraje.

 

Zdroje:

oV případě hrozícího nedostatku vody začínají PP jako správci vodárenských nádrží zpracovávat scénáře (predikci) vývoje hladiny v zásobním prostoru příslušné vodárenské nádrže. Kritický scénář pracuje s uměle vyrobenou časovou řadou, která uvažuje nejnižší hodnoty historicky zaznamenané v daném dni v roce.

 

oOstatní provozovatelé zpracovávají v zasažených oblastech kraje podobné scénáře i pro zdroje podzemních vod.

 

oPokud zasažený vodní zdroj nemá stanoven MSL, jsou uživatelé vyzváni krajským úřadem k přípravě podkladů výpočtu: Jedná se zejména o tato data:

Výběr vhodné veličiny nebo veličin, jejichž hodnoty jsou rozhodující pro fungování daného vodního zdroje a existuje zde kontinuální monitoring.

Stanovení úrovně této veličiny, která již popisuje stav, kdy není možné zajistit všechny požadavky na vodu včetně environmentálních požadavků (minimální zůstatkový průtok podle § 36 vodního zákona, minimální hladina podzemní vody podle § 37 vodního zákona).

Odhad délky časového období, které bude potřeba pro aktivaci opatření vydávaných orgány pro sucho.

Odvození úrovně vybrané veličiny, která s daným časovým předstihem předchází nepříznivému stavu vodního zdroje.

 

VÚ dle své působnosti ověřují, případně doplní seznam uživatelů vody ovlivňujících množství nebo jakost vody pro každý postižený (sledovaný) významný vodní zdroj využívaný uživateli vody významnými pro dané území v období sucha.

 

Ověření aktuální dostupnosti cisteren pro nouzové zásobování pitnou vodou v zasažené oblasti. Při sumarizaci využitelných prostředků jsou prioritně uvažovány cisterny smluvně zavázané dohodami s IZS. Prvotní info je získáno od provozovatelů vodovodů a od KOPIS HZS.

 

Je zahájena intenzivní informační kampaně – upozornění veřejnosti na sucho, doporučení šetření s vodou, kontrolu nakládání s vodami apod. (zajišťuje a koordinuje KrÚ společně s vodoprávními úřady ORP a obecními úřady obcí).

 

Jsou prováděny manipulace podle MŘ VD nebo VH soustav, které odpovídají situaci hydrologického sucha. Např. převedení části odběrů na jiné zdroje – nádrže, jímací území, propojené soustavy (provádí vlastníci vodních děl dle schváleného MŘ).

 

Jsou uloženy nebo povoleny mimořádné manipulace s vodou ve vodních dílech sloužících k vzdouvání a akumulaci vody nad rámec MŘ VD nebo VH soustav ve výjimečných případech /§ 59 odst. 5 vodního zákona (provádí vodoprávní úřady ORP nebo KrÚ podle příslušnosti dle vodního zákona).

 

V celé zasažené oblasti probíhá kontrola dodržování platných povolení k nakládání s vodami podle § 110 odst. 2 vodního zákona (zajišťují vodoprávní úřady ORP a KrÚ podle příslušnosti dle vodního zákona).

 

V postižené oblasti je vydána výzva všem uživatelům vody k využití technologií omezujících spotřebu vody. Jsou upozorněni na skutečnost, že zatím je vše na dobrovolné bázi. Pokud se ale situace bude zhoršovat, mohou být odběr vod i významně omezeny. (zajišťují vodoprávní úřady).

 

Úprava, omezení až zákaz obecného nakládání s vodami § 6 odst. 4 vodního zákona/ (vydává obecní úřad, vodoprávní úřad ORP). Obecní úřady mohou obecné nakládání s povrchovými vodami rozhodnutím nebo opatřením obecné povahy bez náhrady upravit, omezit, popřípadě zakázat, vyžaduje-li to veřejný zájem.

 

oPozn.: Působnost jiných správních úřadů ke stanovení podmínek k užívání těchto vod ke koupání není tímto ustanovením vodního zákona dotčena (Zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů).

 

Dojde k omezení užívání pitné vody z vodovodu pro veřejnou potřebu (např. zákaz zavlažování zahrad, trávníků, sportovišť, napouštění bazénů, mytí vozidel, apod.) na dobu nejdéle 3 měsíců; stanovenou dobu lze prodloužit nejvýše o 3 měsíce podle § 15 odst. 4 až 6 zákona o vodovodech a kanalizacích (vydává vodoprávní úřad ORP po předchozí konzultaci s příslušným provozovatelem vodovodu pro veřejnou potřebu).

 

Dle postupujícího sucha je prováděna úprava, omezení až zákaz povoleného nakládání s vodami (zejména odběrů vody, případně změna limitů přípustného znečištění pro vypouštění odpadních vod) podle § 109 odst. 1 vodního zákona (vydává vodoprávní úřad ORP nebo KrÚ podle své příslušnosti dle vodního zákona).


Operativní část > Opatření při suchu a stavu nedostatku vody > Stav sucha

   | tisk | nahoru |

stránka c_oper_opa_such.htm aktualizována: 09.09.2022, publikována: 13.01.2023